Magträning och graviditet

Hur länge ska man planka som gravid? 

Vad ska man göra som magträning som gravid?

Frågorna är många…

Här kommer mina tips.

Plankor: sluta planka vid ca v 16, efter det skapas det för mycket buktryck och det är inget vi vill ha.

När det gäller ren magträning så ska du undvika situps, crunches, sneda crunches för all framtid, för att inte tala om när du är gravid eller nybliven mamma. Dessa övningar ger ingenting. Precis inget utan snarare förvärrar situationen. Många utför övningarna dels  inkorrekt och dels låter höftböjarna ta över jobbet och med tanke på att höftböjarna blir tajta under graviditeten (pga magen som växer) – varför göra dem ännu tajtare? Dessa övningar är dessutom kända för att förvärra magmuskeldelningen så undvik dessa även pga det.

Vad har vi kvar då?

En hel del faktiskt!

Övningar som tränar bålen indirekt.

trx_large

Hit räknar jag:

– TRX : man tränar core oavsett vad man gör med det

– medicinbollar: kasta bollen, göra olika sorts lyft med den

– fitnessbollar: sitta och göra övningar på den

– ensideövningar: ett ben i taget, en arm i taget

Bonustips: övningar på alla fyra senare i graviditeten. Tänk efter: barnets vikt trycker mot magen och redan existerande delningen. Vi ska inte göra delningen värre!

 

En reaktion till “Magträning och graviditet”

Kommentarer inaktiverade.